donderdag 26 april 2012

Verloop van intergratie.

Wat mis je als je voor langere tijd uit Nederland weg bent? die vraag hoor je vaak, en dat vroeg ik me zelf voor het vertrek ook af. Inmiddels heb ik een en ander wel op een rijtje kunnen zetten, al realiseer ik me, over een tijdje zal alles weer anders zijn, en lach ik, net als de doorgewinterde 'vertrekkers' om deze opsomming.

Sociale contacten; natuurlijk, deze is eenvoudig te verklaren: We zijn hier pas 3 maanden, hebben dmv sport wel enige contacten opgedaan, maar je kunt geen ijzer met handen breken. Het verschil is, dat als je in NL, in de plaatselijke supermarkt van ons dorp, op de tennis of voetbal club iemand tegen kwam, kon je een praatje beginnen. Hoefde niet, maar het kon.

Taalvaardigheid: heeft alles met sociale contacten te maken, als je contact wil hebben met de plaatselijke bevolking, moet je de mensen begrijpen, weten wanneer ze bijvoorbeeld een grapje maken. In NL voel je dat feilloos aan. Ook als je zelf wat kwijt wilt, het is moeilijk de goede woorden et de juiste uitspraak te vinden, daar waar je in het Nederlands wel 20 synoniemen had.

Eten & drinken: oja, ze hebben hier hele lekkere frisdranken, Fanta Maracuija, en verschillende smaken, met en zonder kolzuur citroen/lemon limonades, allerlei soorten bronwater, maar geen Spa-rood, dat je die grote bubbel toch kan 'missen'... en wat dacht je van volkoren Bolletje beschuit, met pure hagelslag? Aan de andere kant; hier is vis in overvloed, we hebben de beste stukken vlees, smaakvolle kip, en allerlei verse groenten en kruiden. Jammer dat er nu weer nergens verse Basilicum te krijgen is...

Basilicum zaaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten